Robotmail en de baan van Maurits

6 juni 2015. Laatst vroeg ik per email aan ene Maurits: weet jij wie mij kan adviseren over een specifieke HRM-zaak? Ik was al een tijd in de weer geweest om deze vraag beantwoord te krijgen, ik had her en der rondgevraagd en nu was Maurits mijn laatste kans om het antwoord te weten te komen. Terwijl mijn vinger nog rustte op de sendknop, verscheen plotsklaps de bevoegde HRM-expert aan mijn bureau. ‘Dat heeft Maurits snel geregeld,’ zei ik verbluft. De HRM-expert keek mij niet-begrijpend aan en ik besefte dat het resultaat van mijn eerdere zoekpogingen per toeval samenviel met de email aan Maurits. Toeval inderdaad, een ander zou zeggen intuïtie en ik dacht aan robotmail. Aan wat? Ja robotmail.

Wat ik daarmee bedoel? Nou, het volgende: in de toekomst zal dankzij big data analyse (http://nl.wikipedia.org/wiki/Big_data) een vraag zoals ik aan Maurits stelde niet meer door Maurits of het toeval worden beantwoord maar door een ICT-systeem dat naar aanleiding van mijn vraag razendsnel (binnen 2 seconden) 30.000 bedrijfsdocumenten kan doorzoeken, analyseren en combineren tot één antwoord. Dit moeten we dan niet vergelijken met Google want Google schotelt ons na een gestelde vraag diverse websites voor en dan moet je het zelf maar verder uitzoeken (wat overigens ook best goed gaat). Nee het systeem dat in de toekomst in plaats van Maurits antwoordt geeft maar 1 antwoord en dat is precies het juiste antwoord op mijn vraag.

Wow. Wat heerlijk. Inderdaad heerlijk voor mij als vragensteller omdat ik veel en veel sneller antwoord zal krijgen maar helemaal niet heerlijk voor Maurits want hij verliest wellicht zijn baan. Hoe lang heeft Maurits nog? Volgens mij gaan de ontwikkelingen op het gebied van ‘big data’ momenteel razendsnel. Arme Maurits denken we dan. Maar dat hoeft ook weer niet. Want hij zou in de toekomst als alternatief kunnen meeschrijven aan die 30.000 documenten (en meer) waar het ICT-systeem behoefte aan heeft. Of hij helpt mee aan het uitsorteren van de 30.000 documenten waarbij hij verouderde info en foute info uit het zoeksysteem verwijdert. Net als de arbeider aan de lopende band in de jamfabriek zal hij de kennisproducten zien langs ratelen en gebrekkige documenten, alsof het potjes met butsen zijn, eruit pikken. Dus toch arme Maurits? Ik weet niet of hij dit wel zo leuk zal vinden. Zijn salaris en baanzekerheid zullen zeker weten onder druk komen te staan. En anders zullen zijn directe collega’s de klos zijn omdat er straks binnen het bedrijf nog maar plek is voor 1 Mauritsachtige. Wat wel zal gebeuren is dat de vragensteller straks veel efficiënter wordt (als hij tenminste zijn baan heeft weten te behouden). Hij wordt dan zelfs zo efficiënt dat het erop  lijkt dat hij  (de kennis van) 4 Mauritsen heeft opgeslokt. En zo vergaat de grootheid van de wereld (of juist niet?).

Wie wil weten wat er op ons af komt zie het systeem waarin IBM 1 miljard dollar wil steken, zie deze link. En wil je meer weten over wat de toekomst gaat brengen, zie deze (Duitstalige) uitzending over Silicon Valley